(former winners\gagnants anciens)

Le gagnant du prix de l'excellence en enseignement de la promotion de 1965 - CMRSJ en 2022
Winner of the Class of 1965 Award For Teaching Excellence - CMRSJ for the year 2022 is
 est

Dr. Charles Sharpe
Science Department
Département des sciences de la nature


EDUCATION

MA International Relations - Yale University.

MA and PhD History - University of Pennsylvania


TEACHING PHILOSOPHY

I teach my students that we must think. We must imagine. We must seek to understand worlds that are sometimes radically different from our own

In my courses, students spend lots of time thinking about where we obtain facts and evidence. Students are taught to ask questions. Who owns this newspaper? What ideology does this think-tank promote? What is the background of this author? Does this article merely affirm things, or does it make arguments backed up by credible evidence.

Analysis also figures prominently in my teaching. My students learn to identify and demonstrate how diverse analytical techniques – dissecting a complex system, making a comparison, or even using a theory – allow historians to reconstruct a picture of the past, or political scientists to offer a new perspective on events in the present. Students recognize that analysis provides us the means with which to criticize and interpret the world around us.

I also get to know them in person. Even in the digital age, face-to-face contact in the classroom remains critically important: it gives students a sense of belonging, helps them develop social skills, and allows me the chance to exploit relations between them in my quest to understand who they are. By showing an interest in their lives and learning their hobbies, interests, and passions, I build personal bonds with each of my students. In turn, they feel an obligation to work hard and perform well in my class; and I have the information needed to make the course material meaningful and relevant for them.

In my courses, I seek to bring excitement to the subject matter. Jokes and stories can be useful hooking points; drama can help drive home a point; a provocative tirade can generate a debate; and a silly song can set the stage. Ultimately, I want my students to love history, politics, and international relations as much as I do, and to obtain a wider grasp of what historians and political scientists do.

I want my students to understand that by thinking about the past we equip ourselves for the present and the future. History is the only analytical point of reference we have for interpreting the world we live in today.

OTHER ACCOMPLISHMENTS

Fellowships from the Rotary Foundation, Fulbright Foundation, and Mellon Foundation

Classical pianist

FORMATION

Maîtrise en relations internationales - Université de Yale

MA et PhD Histoire - Université de Pennsylvanie


PHILOSOPHIE DE L'ENSEIGNEMENT

J'enseigne à mes élèves qu'il faut réfléchir. Il faut imaginer. Il faut chercher à comprendre des mondes parfois radicalement différents du nôtre.

Dans mes cours, les étudiants passent beaucoup de temps à réfléchir à l'endroit où nous obtenons des faits et des preuves. Les élèves apprennent à poser des questions. A qui appartient ce journal ? Quelle idéologie ce groupe de réflexion promeut-il ? Quel est le parcours de cet auteur ? Cet article affirme-t-il simplement des choses, ou présente-t-il des arguments étayés par des preuves crédibles ?

L'analyse occupe également une place importante dans mon enseignement. Mes étudiants apprennent à identifier et à démontrer comment diverses techniques d'analyse - disséquer un système complexe, faire une comparaison, ou même utiliser une théorie - permettent aux historiens de reconstruire une image du passé, ou aux politologues d'offrir une nouvelle perspective sur les événements du présent. . Les étudiants reconnaissent que l'analyse nous fournit les moyens de critiquer et d'interpréter le monde qui nous entoure.

J'apprends aussi à les connaître personnellement. Même à l'ère numérique, le contact en face à face en classe reste d'une importance cruciale : il donne aux élèves un sentiment d'appartenance, les aide à développer des compétences sociales et me donne la possibilité d'exploiter les relations entre eux dans ma quête pour comprendre qui ils sont. En m'intéressant à leur vie et en apprenant leurs passe-temps, leurs intérêts et leurs passions, je tisse des liens personnels avec chacun de mes élèves. À leur tour, ils se sentent obligés de travailler dur et de bien performer dans ma classe; et j'ai les informations nécessaires pour rendre le matériel de cours significatif et pertinent pour eux.

Dans mes cours, je cherche à apporter de l'excitation à la matière. Les blagues et les histoires peuvent être des points d'accroche utiles ; le drame peut aider à faire avancer les choses ; une tirade provocatrice peut générer un débat ; et une chanson idiote peut préparer le terrain.En fin de compte, je veux que mes étudiants aiment autant que moi l'histoire, la politique et les relations internationales, et qu'ils acquièrent une compréhension plus large de ce que font les historiens et les politologues.

Je veux que mes élèves comprennent qu'en pensant au passé, nous nous équipons pour le présent et l'avenir. L'histoire est le seul point de référence analytique dont nous disposons pour interpréter le monde dans lequel nous vivons aujourd'hui

AUTRES RÉALISATIONS

Bourses de la Fondation Rotary, de la Fondation Fulbright et de la Fondation Mellon

Pianiste classique

Former Winners\Gagnant(e)s ancien(ne)s

2013: M. Rudy Mailet
2014:
Dr. M. Ian Parenteau
2015 Philip Rempel
2016 Benoît Légaré
2017 Maia Williamson
2018 Isabelle Lépine
2019 André Simonyi
2020 (none due to COVID-19)
2021 Philip Rempel

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